סינמה FEED

פינת המבקר

היו זמנים בהוליווד – סרטו המצליח ביותר של טרנטינו

ציון המבקר

ארבע שנים חיכה העולם לסרטו הבא של קוונטין טרנטינו, אולי הבמאי הכי מוכר ומוערך בשני העשורים האחרונים. "שמונת השנואים" שלו, שיצא ב-2015, זכה לביקורות מעורבות ואת השנים האחרונות העביר טרנטינו בכתיבת התסריט הבא. עכשיו, סרטו החדש, "היו זמנים בהוליווד", מסתמן כלהיט המצליח ביותר שלו – עשרה ימים בלבד אחרי שיצא לבתי הקולנוע באמריקה, הוא הכניס 45 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להפצתו – סכום עצום כשזה נוגע לסרט מקורי שאינו מיועד לבני נוער וילדים. זו לא רק היתה הפתיחה הטובה ביותר בקריירה בת 27 שנים ותשעה סרטים שלו - למעשה, בתוך שבוע “היו זמנים בהוליווד” עקף את סך כל ההכנסות של סרטו הקודם של טרנטינו, “שמונת השנואים”.

לפני שנתיים הסיכוי לכך שהסרט יהפוך ללהיט נראו קלושים. טרנטינו החל לעבוד על הסרט ביולי 2017, וכמו תמיד אמור היה להפיק ולהפיץ את הסרט עם השותף הקבוע, המפיק הארווי וויינסטין, האיש שגילה וטיפח אותו לאורך כל הקריירה שלו. אלא שבאוקטובר 2017 התפוצצה פרשת וויינסטין, פרשה ששמו של טרנטינו עלה בה במספר הקשרים. טרנטינו העביר את זכויות ההפצה של הסרט לחברת סוני – וזהו למעשה סרט האולפנים הראשון שלו, משום שעד כה הפיק את סרטיו כעצמאי.

הסרט הוא מתנה נפלאה לחובבי הרכילות בעולם – מי שינבור בו יוכל לזהות ציטטות מוכרות ופרצופים של עשרות כוכבים שחולפים מול המצלמה, כולל דניאלה פיק, אשתו הישראלית של הבמאי. טרנטינו, אוהב הקולנוע המושבע שאוחז באובססיה להוליווד של שנות השישים והשבעים, הצליח לרכז לסרט אחד את כל מה שליקט עוד מהימים שבהם עבד בחנות וידיאו. זה סרט על אחווה גברית בין שחקן שכוכבו מתחיל לדעוך בעיר הסרטים לבין כפילו הקבוע בכל המערבונים הרבים שהוא מופיע, שבתוכו משתלבת בין היתר משפחת מנסון, מצד אחד ומשפחת פולנסקי מצד שני (ללא פולנסקי עצמו, כנראה משיקולים משפטיים) וכאמור, שביבי זיכרונות של מערבונים ומערבוני טלוויזיה וגם מערבוני ספגטי, פרודיה על סרטי בונד וחיקויהם (למשל דין מרטין בדמות מאט הלם), וזה רק על קצה המזלג. שלא לדבר על כל כוכבי התקופה המוזכרים בשמם ועל כל כוכבי ההווה שחולפים במהירות ובתפקידי אורח זעירים לפני המצלמה, לאות ידידותם על הבמאי. בקיצור, חגיגה לאוהבי קולנוע, טרנטינו והוליווד בכלל.


"כאב ותהילה"- הסרט הכי חשוף של אלמודובר עד כה

ציון המבקר

מי שאוהב את פדרו אלמודובר, אוהב אותו ללא תנאים. מי שלא אוהב, כנראה לא ממש מבין אותו. הסרטים שלו אוחזים בשפה משלהם, שונה ויוצאת דופן מכל מה שפגשנו בקולנוע. גם במדינת המולדת שלו, ספרד, לא משתגעים עליו. הפרסים שלו לא הגיעו מהספרדים וסרטיו לא נחשבו לשוברי קופות. אבל סרטו החדש, "כאב ותהילה", הצליח לגשר אפילו על הפער הזה: העיתונות הספרדית מדווחת שדווקא כאן, הקהל הספרדי נשבה בקסמיו. מדובר בסרט שהוא חשיפה אוטוביוגרפית כואבת, חשופה וכנה שבה הגיבור הראשי הוא הדבר הכי רחוק שיש מגיבור-על.

סלבדור (אנטוניו בנדרס, במה שנחשב לתפקיד הטוב ביותר בקריירה שלו), הוא במאי קולנוע בשלהי הקריירה שלו, במצב פיזי רעוע ולא מסוגל להמשיך ליצור. הוא מסתגר בביתו, מבקש מהמזכירה שלו לסרב לכל הזמנה או הצעה, מכור לתרופות שרק מקשות על מצבו, מתקשה לקבל את נטייתו המינית ואפילו מתמכר להרואין באיזשהו שלב, עד שהוא שוקע בשינה עמוקה ורדופת חלומות על הילדות שלו.

התסריט מדלג בתחכום בין העבר להווה. פנולפה קרוז מגלמת את אמו של סלבדור בפלאשבקים מהעבר (גם כאן, יש הטוענים שמדובר באחד התפקידים הטובים ביותר שלה). אלמודובר, שהחל דרכו כבמאי פרוע ושובר מוסכמות והפך בינתיים לאחד הקולנוענים המלוטשים והמעוטרים, מוכיח שוב, שהוא עושה את זה טוב יותר מכולם, בין אם במדינת המולדת מקבלים אותו ובין אם לא.


"המוסד" הוא הקומדיה הישראלית שכולנו חיכינו לה

ציון המבקר

את הסרט "המוסד הסגור" מכירים רק יודעי דבר, כאלה שבקיאים בקומדיות ישראליות דלות תקציב, שבשקט ומתחת לרדאר הפכו עם השנים לקאלט לחובבי הז'אנר (עד כדי כך, שכבר 12 שנים הסרט מוקרן פעם בחודש בסינמטק ת"א בליל שבת). אבל את "המוסד", סרטו החדש של הבמאי והיוצר אלון גור אריה, צריכים להכיר כולם: מדובר, ללא ספק, באחת הקומדיות הטובות שנעשו כאן. זה לא רק השילוב של האפקטים וסצנות האקשן המורכבות שהן נדירות למדי במחוזותינו – אלא גם התסריט, שהאפקטים בהחלט לא באים על חשבונו, אלא רק מוסיפים לו. זהו סרט של הומור אינטליגנטי, שנון ובעיקר, קורע מצחוק, שנעשה בשילוב עם דיוויד צוקר, היוצר האמריקאי שעומד מאחורי סרטים כמו  "טיסה נעימה", "סודי ביותר" ו"האקדח מת מצחוק". לכל אלה תוסיפו גם את הקאסט הארוך והמרשים, שכולל, בין היתר, את צחי הלוי, טל פרידמן, עדי הימלבלוי, אפרת דור, שלומי קוריאט, אילן דר, גילה אלמגור, דביר בנדק ועוד רבים וטובים אחרים – וקיבלתם את הקומדיה הישראלית המושלמת לקיץ.


פרט היסטורי השבוע

ב-15 בספטמבר 1999 עלה לאקרנים הסרט "אמריקן ביוטי", בבימויו של סם מנדס ובכיכובם של קווין ספייסי ואנט בנינג. הסרט, אשר נכתב על ידי אלן בול, עוסק באהבה, חופש, אושר, שחרור עצמי, אקזיסטנציאליזם ויופי. התפאורה היא אמריקה הפרוורית, ובמרכז העלילה משפחה אמריקנית טיפוסית (צווארון לבן). הסרט זכה בחמישה פרסי אוסקר, כולל פרס הסרט הטוב ביותר.

קרא עוד >

בקרו באינסטגרם שלנו

הסרטים הנצפים ביותר בסינמה סיטי

* קרא איך המחשב שלנו מרכיבאת רשימת הנצפים ביותר.

; חזרה מהירה